30. oktober 2011

Strikk: Teppe (oppdatert med oppskrift)



Høstens store strikkeprosjekt er fullført. Og det ble på ingen måte så langvarig som jeg hadde fryktet. Store pinner og tredobbelt garn gjør susen. Jeg er skikkelig godt fornøyd. Det var virkelig på tide å bytte ut de kjipe fleecepleddene. Nå er det sånn at vi er to stk som bor her og bare et teppe. Så det spørs vel om jeg ikke må strikke et til.  Og hans må vel bli litt lenger også, tatt i betraktning at han er 28 cm lenger enn meg. 




Det ser kanskje litt tomt ut i sofakroken? Planen er å få noen nye puter på plass. En er bestilt fra HM HOME og en annen skal syes. Enn så lenge sitter jeg i sofakroken og venter på tiltakslysten. 


Det nærmer seg trekning i min Giveaway. Har du husket å ta lodd? 



Oppdatering: 
Takk for fine kommentarer. Her kommer fremgangsmåten for å strikke pleddet. Jeg liker best å strikke uten oppskrift, denne gang intet unntak. Jeg kjøpte 18 nøster med babyull på Sparkjøp. La opp et sted mellom 110 og 120 masker med tredobbel tråd på pinne nr 9.  Jeg strikket et par riller, fortsatte med perlestrikk og avsluttet med et par riller før jeg felte av. I begynnelsen og på slutten av hver pinne strikket jeg tre masker rett.  Om jeg skal strikke et teppe til vil jeg nok lage det litt lenger. Jeg tenker at 21 nøster sikkert er passelig. Spør meg gjerne om du lurer på noe! Lykke til! 

30 kommentarer:

  1. Nydelig teppe. For et arbeid. Vel blåst!

    SvarSlett
  2. Grattis med ny sofa og deilig pledd!!! Du er superflink. Er det perlestrikk det heter?! Jeg kan legge opp og strikke, men aner ikke hva som er rett og vrangt, så det blir litt sånn på slump...hehe!! Mange uferdige strikkeprosjekter med FEIL kan du si: )

    Ha en god kveld: ) KLEM!

    SvarSlett
  3. kjempefint pledd!
    hadde ikke hatt tålmodighet til og strikke så stort teppe....:) du er god:)

    ha en fin kveld med venninner i sofaen:)
    klem ellemell

    SvarSlett
  4. Så fint det var! Likte det rustikke utseende på det :) Blir nok deilig å krype under det når Kong Vinter setter inn for fullt :) Ha en herlig søndag :)

    SvarSlett
  5. Fint teppe! :) Må lære meg å strikke snart jeg tror jeg altså.. Hehe.

    SvarSlett
  6. Ohlalala! Du er så flink! Me love!

    Vi holder på og ordne hjemmet vi og, og det er så mye meninger! Mannen min syns så mye så da tar det evig laang tid. Men det blir som jeg vil til slutt skal du se... hihi!

    klem

    SvarSlett
  7. SÅ fint et teppe, flink du er som kan strikke!

    Tror kanskje vi har lik sofa, jeg er i allefall veldig fornøyd ;)

    Ønsker deg en fin kveld!

    :)

    Klem fra Ida

    SvarSlett
  8. Så fint det ble!! Du må gjerne dele oppskrift og garn du har brukt :)
    Ha en fin kveld og en god ny uke!
    Klem

    SvarSlett
  9. Så flott teppe!
    Klem

    SvarSlett
  10. Du er flink altså, helt nydelig teppe. Og passet jo helt utmerket til fine nye sofaen deres også :) *♥*

    SvarSlett
  11. Så fint det ble!
    Tar seg godt ut i den nye sofaen :)
    Jeg kan bare rett og vrang, så kanskje du kan vise meg hvordan det gjøres når vi treffes i jula?

    Her blir det senga tidlig i kveld, så da håper jeg energinivå og tiltakslyst er større enn i dag!
    trøtt.no

    Klem

    SvarSlett
  12. Nyyydelig teppe!!
    Er det perlestrikk? Nå fikk jeg også lyst til å begynne...;)
    Klem:)

    SvarSlett
  13. Nydelig teppe! Kjempedeilig p krype under ett slikt ett kan jeg tenke meg! Jeg vil også strikke meg ett teppe i vinter, men har så mange andre "baller i luften" på hånarbeidsfronten så får se hva det blir til! :)

    Ha en fin uke,
    Klem Jatte :)

    SvarSlett
  14. Så flink du har vært,jeg har garne som ligger klart til pledd:)
    ha en fin dag
    klem

    SvarSlett
  15. Og der ble jeg forelsket på ny.. FOR ET LEKKERT TEPPE!
    Et slikt et må jeg bare føre på ønskelisten min med oppskrift.. Kjempe fint var det.. :)

    Ønsker deg en super duper ukestart
    Klemmer fra meg til deg

    SvarSlett
  16. Kjempefint teppe, og med tredobbelt tråd blir det godt og lunt :-)

    SvarSlett
  17. Tusen takk for koselig kommentar hos meg:) Så fint teppe! Er kjekt når ein kan strikka det sjølv. Det trur eg faktisk eg må prøva meg på:)
    God mandagskveld!
    Klem Marianne

    SvarSlett
  18. Kjempeflott teppe ble det! Liker både fargen og strukturen veldig godt!!

    Sender deg melding på FB jeg. Uka vår er litt full allerede og, klem!

    SvarSlett
  19. Åh, det så skikkelig digg ut!! Flink du er :D

    SvarSlett
  20. Kjempe fint teppe! Likte kjempe godt fargen! Men for en jobb da! Imponerende! Jeg hekler teppe nå, men dersom jeg skal strikke ett, skal jeg feste meg ditt på netthinna;)

    SvarSlett
  21. Ser nydelig ut :)
    E ikke supergod på strikk, men skal prøve å lære perlestrikk å håpe at min tolmodiget er like stor som din =)

    SvarSlett
  22. For eit nydeleg teppe!

    God helg til deg! :)

    SvarSlett
  23. knitbymary17/11/11 21:13

    Så flott pledd! gøy å lage ting som blir så fine:) Passet utrolig godt inn i stua di!

    SvarSlett
  24. Hei! Har samme sofa og synes fargen på pleddet passet godt til den. Husker du hva garnetceller fargen på garnet het?

    SvarSlett
  25. Anonym:

    Det er babyull fra Sparkjøp, mener det merket de fører der er Gjesdal. Fargen har jeg ikke koden på, men det er ikke så mange gråfarger å velge mellom så du finner fort ut hvilken det er av dem. Lykke til!

    SvarSlett
  26. Har du forslag på annet garn jeg kan bruke? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Et hvilket som helst ullgarn av god kvalitet. Du må bare prøve deg frem med antall tråder, pinnestørrelse og strikkefasthet for å få et ønsket resultat. Lykke til!

      Slett
  27. Hei!
    For et kjempefint teppe:) Lurer bare på om sånn ca str på det?

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt usikker, men et sted mellom 150 og 170 cm vil jeg tro.

      Slett

Tusen takk for din kommentar!